Thursday, August 13, 2015

Alhamdulillah..Syukur...

Sekitar jam 7.10 pagi ini, jumaat 22 Syawal 1436 (14 Ogos 2015), saya baru mula menyuap nasi lemak di ofis, sambil menunggu air medidih untuk membancuh teh...


Tiba-tiba saya mendapat satu gambar yang dikirimkan anak perempuan saya melalui satu aplikasi di handset:  Gambar kaki seorang saudara terdekat yang dipotong pada pagi khamis 13 Oktober, akibat kencing manis...


Hati saya jadi sayuuu dan air mata menggenangi kelopak mata... Saya terinsaf tentang nasib diri.... Alhamdulillah saya masih dapat makan kerana ada makanan dan dapat makan kerana masih ada wang untuk membeli makanan dan dapat makan kerana masih diberikan Allah SWT kebebasan memilih makanan kegemaran tanpa pantang daripada apa-apa penyakit...

Tentu ramai di luar sana yang tak mampu menikmati nasi lemak seperti saya pada awal pagi ini kerana...
Pertama, tak mampu untuk membelinya akibat kemiskinan, dan/atau
Kedua, akibat tak ada orang yang menjualnya, atau
Ketiga, akibat ketidakupayaan fizikal untuk pergi membeli atau mendapatkannya, atau
Keempat, terhalang daripada memakannya akibat pelbagai komplikasi pebyakit dll....

ITULAH HAKIKAT, YANG ANTARANYA, BERKAITAN DENGAN "REZEKI". Itu belum lagi mengambilkira sumber dan hasil wang untuk membeli nasi lemak..Halalkah?

No comments:

Post a Comment