Monday, March 4, 2013

Pembelot@PENDERHAKA...

Sayu hati saya melihat pengkebumian demi pengkebumian para pejuang negara yang mempertahankan tanah air kita di Sabah... Namun, apa yang penting, salah satunya adalah, bahawa kita sebagai rakyat Malaysia, mestilah mengekalkan kesetiaan kepada negara, dan jangan sekali-kali menadi PEMBELOT atau PENDERHAKA kepada negara kita.
Berikut adalah petikan daripada sebahagian salah satu bab daripada salah satu manuskrip buku yang baru sahaja saya siapkan pada januari yang lepas (jodolnya saya rahsiakan lagi):

“PENDERHAKA”?

 Adalah lebih mudah memaafkan musuh daripada memaafkan seorang kawan

― William Blake

The American Heritage Dictionary of the English Language (2000) ada memberikan takrif “penderhaka” sebagai:
a. Seseorang yang memberikan bantuan atau maklumat kepada musuh; melakukan pengkhianatan; membelot terhadap negara sendiri.
b. menyerahkan ke tangan musuh yang menlanggari suatu amanah atau ketaatsetiaan.

Terdapat juga tafsiran berikut, tentang apa itu “derhaka”: menyerahkan atau mendedahkan kepada sesuatu musuh dengan cara melakukan perbuatan pengkhianatan atau ketidaktaatan (http://dictionary.reference.com/browse/betrayal (Diakses 1 Januari 2013).

Salah satu perspektif yang agak terkenal yang berkaitan “penderhakaan” ialah yang dikenali sebagai “lajur kelima” (Picturesque Expressions: A Thematic Dictionary, 1980). Kamus yang sama menghuraikan, antaranya, bahawa, ianya juga berkaitan pembelotan dari dalam, yang termasuklah dalam bentuk menunjukkan simpati kepada musuh dan melakukan perbuatan subversif. Terma “lajur kelima” ini berasal daripada Peperangan Persaudaraan Sepanyol (1936-39) apabila kerajaan yang patuh di Madrid telah disusupi oleh orang Sepanyol yang simpati kepada orang Franco. Dalam satu siaran radio kepada pihak yang setia kepada Madrid, General Gonzalo Queipo de Llano y Sierro, seorang revolusionari Fascist menyatakan, “Kita mempunyai empat lajur dalam peperangan menentang kamu, dan lajur kelima berada di dalam pasukan kamu sendiri

Dalam kes Joyce lwn. Pengarah Pendakwa Raya, [1946] Hakim Lord Jowitt L.C. ada menyatakan seperti berikut:

“Penderhakaan adalah merupakan suatu pembelotan terhadap sesuatu amanah atau kepercayaan: untuk setia kepada amanah adalah merupakan gambaran kepada tugas untuk melindungi…”

No comments:

Post a Comment