Friday, March 7, 2014

Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah (Jambatan Ke 2 Pulau Pinang)

Jambatan Sultan Abdul Halim Muadzam Shah telah dengan rasminya dibuka kepada awam pada tengah malam 1 Mac 2013. Tentu agak panjang untuk menyebut nama jambatan ni. Dicadangkan disediakan nama ringkasnya, misalnya "JASAH" atau "J.SAMAS", dan lain-lain . Bukan apa, saya bimbang nama yang panjang itu akan hilang dan orang cuma lebih suka menyebut "JP2"...
Apapun. berikut beberapa gambar jambatan berkenaan yang saya rakamkan pada sekitar jam 3.30 petang, 7 Mac 2014:

a. Di permulaan jalan masuk dari arah Batu Maung, bahagian pulau. Di kawasan ini permukaan jalannya agak  kurang rata.



b Laluan motosikal khas disediakan. Namun, adakah motosikal berkuasa tinggi akan menggunakannya?

c. Jambatan ini cuma terdapat dua lorang bagi setiap hala (tidak seperti Jambatan pertama yang terdapat 3 lorong). Mungkin nak jimat perbelanjaan, dan sudah mengambilkira bilangan/kapasiti kenderaan yang akan menggunakannya.

d. Saya agak "terkilan" .. Kenapa Pulau Aman (dan bersama Pulau Gedung)(2 pulau di kiri tu) tidak termasuk dalam laluan jambatan, atau disediakan jalan masuk dari jambatan... Di pulau itu terdapat sekolah, masjid, calet, telaga emas (sejarah), dan tempat makan, industri memperoses belacan, restoran makanan laut, kawasan rekreasi bukit dan susuri laut/pulau, beberapa tempat bersejarah, dan lain-lain, dan semua penduduknya Melayu. Bagi saya, jika terdapat jalan yang masuk ke Pulau Aman, maka pulau tersebut akan dilimpahi banyak keuntungan: menaiktaraf penduduk, harga barangan keperluan menjadi lebih murah daripada sekarang (yang terpaksa diangkut menggunakan bot dari Batu Musang), destinasi pelancongan, kemudahan untuk guru dan aktiviti sekolah, keselamatn penduduk lebih baik, dan lain-lain... Malangnya, kewujudan jambatan ini tidak langsung menguntungkan mereka....

e. Walaupun dua lorong, ianya agak lebar. Saya bimbang jika jambatan ini kelak dijadikan laluan "merempit" (pemandu kereta) untuk ciluk-ciluk... dan... bedegang!!!!! (kemalangan)...

f. Di bahagian agak tengah jambatan, dibina strktur yang hampir sama dengan jambatan pertama (yang juga di bawahnya adalah untuk laluan kapal melintasi jambatan, untuk ke palabuhan)

NOTA:
SAYA JANGKA, SENARIO BERIKUT AKAN BERLAKU: 
BAGI JAMBATAN PERTAMA, PENGGUNA (KENDERAAN) YANG MASUK KE PULAU AKAN LEBIH BANYAK JUMLAHNYA BERBANDING DENGAN YANG KELUAR, KERANA SEBAHAGIAN DARIPADA MEREKA AKAN KELUAR MENGIKUT JAMBATAN SULTAN ABDUL HALIM. NAMUN SEBALIKNYA, BAGI JAMBATAN SULTAN ABDUL HALIM, AKAN LEBIH BANYAK KENDERAAN YANG KELUAR BERBANDING DENGAN YANG MASUK KERANA SEBAHAGIAN AKAN MASUK MELALUI JAMBATAN PERTAMA. DENGAN DEMIKIAN, KADAR KEBARANGKALIAN BERLAKU KENDERAAN PUN MENURUT KADAR YANG SAMA.
SEMUA ITU KERANA JARAK DAN HARGA TOL (yang dijangkakan RM10 bagi Jambatan Sultan Abdul Halim)(dan RM7 bagi Jambatan pertama)

No comments:

Post a Comment