Thursday, August 15, 2013

Udang Kecil Goreng Mudah

Beberapa bulan lepas, saya singgah di rumah seorang saudara saya. Saya melihat anaknya sedang makan nasi, antaranya, berlaukkan udang kecil goreng. Emmmm..., nampak berselera!!! Saya pun mencuba....emm, SEDAP... Jadi, saya tanya resepinya, dan balik rumah, saya buat sendiri. Best gak. Nak cuba? Ni resepinya...

Bahan-bahan:
Sekitar 20 ekor udang kecil (basuh dan sejatkan)
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Sedikit halia
5 biji cili kering (rebus sekejap untuk melembutkannya)
Sedikit garam, gula dan kunyit
Satu biji bawang besar

Cara membuatnya:
Bawang merah, bawang putih, halia, cili dan kunyit dikisar halus. Masukkan bersama udang. Perap sekejap. Kemudian goreng dengan menggunakan sedikit minyak. Apabila sudah agak kering, masukkan garam, gula, dan goreng sekejap lagi. Kemudian masukkan hirisan bawang besar, dan sejurus kemudian bolehlah diangkat.



No comments:

Post a Comment